Selamat Datang ke PORTAL KPM

Aduan SISPA

Imbasan Sejarah

Penyata Razak 1956 Dan Ordinan Pelajaran 1957 - Zaman Pengukuhan

  • Pembentukan satu sistem pendidikan kebangsaan.
  • Pengakuan matlamat akhir Bahasa Malaysia menjadi bahasa pengantar utama.
  • Permulaan kurikulum yang berorientasikan alam sekeliling Malaysia.
  • Mewujudkan sistem peperiksaan yang sama bagi semua.

Laporan Rahman Talib Dan Akta Pelajaran 1961 - Zaman Kemaskini

  • Penegasan kepada pendidikan asas 3M membaca, menulis dan mengira.
  • Penegasan kepada pendidikan kerohanian yang kukuh dan unsur-unsur disiplin yang diingini.
  • Penegasan kepada kurikulum ala Malaysia.
  • Pendidikan menengah atas melalui dua jurusan, akademik dan vokasional.
  • Peluang melanjutkan persekolahan dari 9 tahun ke 11 tahun.
  • Melicinkan tatacara pengurusan pelajaran meningkatkan mutu pelajaran keseluruhan.

Ciri-Ciri Laporan Kabinet 1979

  • Penegasan kepada pendidikan asas 3M membaca, menulis dan mengira.
  • Penegasan kepada pendidikan kerohanian yang kukuh dan unsur-unsur disiplin yang diingini.
  • Penegasan kepada kurikulum ala Malaysia.
  • Pendidikan menengah atas melalui dua jurusan, akademik dan vokasional.
  • Peluang melanjutkan persekolahan dari 9 tahun ke 11 tahun.
  • Melicinkan tatacara pengurusan pelajaran meningkatkan mutu pelajaran keseluruhan.

Rang Undang-Undang Pendidikan 1965

  • Sistem pendidikan kebangsaan dicorakkan untuk menghasilkan pendidikan bertaraf dunia dari segi kualiti untuk mencapai aspirasi negara.
  • Falsafah Pendidikan Negara dijadikan landasan kepada dasar pendidikan kebangsaan.
  • Tempoh pendidikan rendah adalah antara 5-7 tahun.
  • Pendidikan prasekolah sebagai sebahagian daripada sistem pendidikan kebangsaan.
  • Pendidikan teknik & politeknik dipertingkatkan.
  • Peruntukan diadakan bagi mengawal selia pendidikan swasta.

Hits : 78188