Kaedah pentaksiran dalam bentuk yang bukan konvensional Kaedah pentaksiran tidak terbatas kepada pentaksiran sumatif; kaedah yang diketengahkan boleh digunakan untuk pentaksiran formatif, autentik, assessment as learning dan lain-lain kaedah pentaksiran yang telah berjaya mentransformasi pentaksiran sesuatu hasil pembelajaran secara efektif, khususnya ke atas pencapaian hasil pembelajaran dalam domain Kerangka Kelayakan Malaysia (MQF 1.0 atau MQF 2.0) dan keterlibatan pelajar. Kaedah yang digunakan terbukti mencapai sekurang-kurangnya satu hasil pembelajaran (learning outcome) untuk domain yang tertentu.
Anugerah ini bertujuan untuk mengenal pasti kaedah pentaksiran alternatif yang telah berjaya mentransformasikan pentaksiran hasil pembelajaran sesuatu kursus secara efektif.
Permohonan terbuka kepada individu / kumpulan individu*.
Hanya satu (1) penyertaan setiap individu / kumpulan individu.
Pemohon perlu mengemukakan satu (1) video berdurasi tidak lebih daripada tiga (3) minit yang menerangkan projek masing-masing.
Permohonan MESTI diperakukan oleh Naib Canselor/setaraf* atau Timbalan Naib Canselor/setaraf.
* Ahli kumpulan tidak boleh terdiri daripada ahli Jawatankuasa Pemilih AKRI 2018 dan 2019 **Rektor/Presiden/Ketua Eksekutif
Semua penyertaan dalam bentuk projek/inisiatif memikir dan mereka bentuk semula pendidikan tinggi akan dinilai berasaskan aspek-aspek berikut:
Impak/Keberkesanan projek
Nilai Anugerah pengajaran Alternatif adalah seperti di bawah :
Hits : 16541